کاغذ و تاریخچه ی آن

کاغذ و تاریخچه ی آن

کاغذ یکی از مواد مهم در عرصه ی زندگی انسان است که به او در پیشرفت علم کمک کرده است و او را با قدم های سریع پیش انداخته است. این صنعت در بعد از قرن هفتم به بعد در ایران وجود داشته است . صنعت کاغذ سازی در سال ۱۳۱۳ در کرج شروع شد و در آنجا کارخانه ی مقوا سازی و کاغذ های باطله ساخته شد . انسان ها با کندن دیوار غار ها و کشیدن تصویر و نوشتن روی آن نشان داد که از همان ابتدا گرایش خاصی به نوشتن و خلق زبان دارد .  وقتی که دوران غار نشینی تمام شد انسان ها با نوشتن بر روی خشت و گل که به عنوان کاغذ از آن استفاده میکردند و حتی بر روی آن ها فرامین پادشاهان را مینوشتند قبل از آن که کاغذ اختراع بشود مردم رای این که نوشته های خود را به یادگار بگذارند ، نوشته هایشان را بر روی خشت و گل مینوشتند . نسل سومری ها از هزاره ی چهارم شروع کردن بر روی لوح های گلی نوشتن. بابلی ها از سومری ها یاد گرفته بودند و کتاب خانه ی بزرگی از خشت و گل ساخته بودند . آن ها لوح های ضخیمی از گل ساخته بودند و بر روی آن ها قبل از آن که خشک بشود با خط میخی نوشته هایشان را مینوشتند. شرکت پویا طاب ارائه دهنده ی خدماتی نظیر تولید کننده دوک کاغذی در ایران است و این شرکت خواهشمند است از شما که تا پایان این مقاله همراه ما باشید

 استفاده از پوست حیوانات به منظور نوشتن

از هزاره ی دوم به بعد انسان ها یاد گرفتند که میتوانند از پوست حیوانات به عنوان کاغذ استفاده کنند و از آن پارشمن بسازند . ایرانیان بر روی پوست  گاو، گاوميش و گوسفند و رومي‌ها بر پوست خر وحشی مینوشتند . این پوست ها را آنقدر صیغل میدادند که به صورت زیبایی و نیکویی و شاهکاری در می آمد . پارشمن هایی که ساخت ایران بودند بسیار جذاب تر و بهتر بودند . زیرا ایرانیان برای آنکه این پارشمن ها بوی نا مناسبی ندهد به آن ها گلاب میزدند به همین علت است که پارشمن های ایرانی بهترین بودند در آن زمان . آن ها اوستا را بر روی ۱۲ هزار پوست گاو نوشتند .

عرب ها هم از پوست ها بر ای نوشتن استفاده می کردند ولی به دلیل آنکه گران بود بیشتر برای چیز های ارزشمند استفاده میکردند برای مثال ، نوشتن قرآن و قرارداد ها و پیمان نامه ها . آن ها بیشتر نوشته های خودشان را بر روی استخوان شانه ی شتر و سنگ های نازک سفید و یا شاخه های پوست کنده ی درخت خرما مینوشتند.همچنین شرکت پویا طاب تولید کننده بویین کاغذی در ایران است .

کاغذ

کاغذ و تاریخچه ی آن

استفاده از پاپیروس یا قرطاس برای کاغذ

مصریان از حدودا ۲ هزار سال پیش از گیاهی به نام پاپیروس که به شکل یک نی بود برای ساخت کاغذ استفاده کردند و نام آن را همان پاپیروس گذاشتند که امروزه به نام Paper   در زبان انگلیسی شناخته میشود . مصری ها این شاخه ها را به صورت موازی در می آوردند و در کناره های یکدیگر قرار میدادند و به گونه ای آن ها را به یکدیگر می بافتند که به شکل پارچه در می آمد . سپس آن را در آفتاب گذاشته و خشک میکردند . این نوع کاغذ را در سخن های قدیمی به نام قرطاس نیز مینامیدند .

کاغذ پاپیروس

کاغذ و تاریخچه ی آن

استفاده از برگ و پوست درختان به عنوان کاغذ

در زمان های قدیم از برگ و پوست درختان به عنوان کاغذ استفاده میکردند . مردم کشور هندوستان بر روی برگ و پوسته ی درختان مینوشتند . یکی از دانشمندان ایرانی به نام ابوریحان بیرون  نوشته است که مردم هندوستان نوشته های خودشان را بر روی برگ های بزرگی از درخت تاری، درخت نخل و خرما مینویسند. شاید به همین دلیل در زمان حال به برگه ی کاغذ،  برگ میگویند .

در سرزمین های شمالی هندوستان پوست درخت را صیغل فراوان میدادند و بر روی آن مینوشتند سپس آن برگه ها را شماره گذاری میکردند. و آن را در پارچه ای میپیچیدند و نگه داری می کردند . به نظر میرسد رومی ها برخی از نوشته های خودشان را بر روی پوست درخت ماندگار میکردند . زیرا که واژه ی انگلیسی liber به معنای پوست درونی درخت ، برای کتاب به کار میرفت . و امروزه نیز به جایی که در آن کتاب ها نگه داشته میشود library  گفته میشود.

اختراع اولین کاغذ

اولین کشوری که توانست کاغذ را بسازد چینی ها بودند . در سال ۱۰۵ بعد از میلاد یک فرد به نام <<تاسی لون >> توانست کاغذ را اختراع کند و سال ۶۱۰ میلادی به ژاپن و ۷۵۱ میلادی به سمرقند ارسال کرد . و از قرن دوم هجری به بلاد اسلامی رسید. فضل ابن برمکی اولین کسی بود که در بغداد توانست کارخانه ی کاغذ سازی احداث کند . و در قرن چهارم هجری قمری کاغذ سازی در بغداد رواج پیدا کرد .

شرکت پویا طاب خرسند است که تا پایان این مقاله با ما بوده اید. همچنین این شرکت امیدوار است که توانسته باشد کمک شایانی به شما در آموزش این امر کرده باشد .

کاغذ و تاریخچه ی آن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.