اندازه کاغذ برای چاپ

سری کاغذ سایز A در چندین سایز موجود است. از لحاظ تاریخی، بیش ترین استفاده از برگه A4 بود.  پویا طاب بهترین تولیدکننده لوله کاغذی و لوله مقوایی در مورد اندازه انواع کاغذ بیش تر به شما خواهد گفت تا متوجه شوید که هریک چه کاربردی دارد.

تا سال ۱۷۶۸، هر کارخانه کاغذی با اندازه مد نظر خود تولید می کرد. این کار بسیار گران و ناخوشایند بود، به خصوص برای چاپخانه ها و ناشران کتاب. هنگامی که ورق کاغذ به صورت نصف تا شد، نسبت های صفحه به طرز چشم گیری تغییر کرد، زیرا ورق از وسط تا شده و دو ورق کوچک تر به دست آمده بود. اینجاست که آلمانی ها وارد بازار می شوند. دانشمند گئورگ لیختنبرگ در سال ۱۷۶۸ اشاره کرد که با تا کردن یک ورق که طول اضلاع آن یک به جذر دو است، دو مستطیل با نسبت ابعاد یکسان به دست آورد و در آغاز قرن بیستم، مهندس و ریاضیدان والتر پورتسمن این ایده را برای استاندارد کردن اندازه کاغذ پیشنهاد کرد. در نتیجه، در سال ۱۹۲۲، استاندارد کاغذ DIN 476 در آلمان به تصویب رسید و قبلاً در سال ۱۹۷۵ بین المللی شد. این سری از استانداردهای کاغذی “A” نام داشت.

اندازه کاغذ برای چاپ

کاغذ a4 چیست؟

سیستم بین المللی اندازه کاغذ با علامت “A” به عنوان یک استاندارد در اکثر کشورهای جهان به جز ایالات متحده، کانادا و بخش هایی از مکزیک پذیرفته شده است و دانستن نکات ظریف آن به شما کمک می کند چاپگر مناسب را انتخاب کنید و از آن به طور موثر استفاده کنید.

قوانین کلی برای تشکیل فرمت های برگه در سیستم “A

قالب های کاغذی در سیستم به هم پیوسته هستند و تابع اصول کلی اندازه گیری هستند.  بزرگ ترین اندازه کاغذ A0 دارای مساحت ۱ متر مربع است. هم چنین،  نسبت تصویر یکسان برای همه فرمت‌ های بعدی حفظ می ‌شود و به نزدیک ‌ترین میلی ‌متر گرد می‌شود. هر اندازه کاغذ استاندارد برابر با نیمی از ورق است که به موازات ضلع کوتاه بریده شده است. به عنوان مثال، ابعاد کاغذ A0، ۸۴۱×۱۱۸۹ میلی متر است.

اندازه های کاغذ

اندازه کاغذ تمام فرمت های سیستم “A” در واحدهای اندازه گیری مختلف در یک جدول خلاصه شده است که علاوه بر میلی متر و اینچ، مقدار پیکسل نیز داده شده است و دانستن آن برای چاپ تصاویر راحت است. هنگام تبدیل ابعاد فیزیکی به پیکسل، باید تعداد نقاط در اینچ یا وضوح چاپ را در نظر بگیرید.

ابعاد کاغذ

کارهای اداری امکان انحرافات از فرمت استاندارد کاغذ را  ایجاد می کند. با این حال، مهم است که آن ها از مقادیر تعیین شده تجاوز نکنند. در غیر این صورت، ممکن است کاغذ از پرینتر بیرون نیاید، در چاپگر گیر کرده، پاره یا چروکیده شود. تولیدکنندگان کاغذ قابل اعتماد با استفاده از فناوری های پیشرفته کنترل، تلورانس ها را به دقت کنترل می کنند. اما در نمونه های ارزان قیمت، ورق ها حتی در یک بسته بندی می توانند به طور قابل توجهی از نظر اندازه متفاوت باشند.

تلورانس های استاندارد:

± ۱٫۵ میلی متر (۰٫۰۶ اینچ) برای اندازه های تا ۱۵۰ میلی متر (۵٫۹ اینچ)

± ۲ میلی متر (۰٫۰۸ اینچ) برای اندازه های ۱۵۰ تا ۶۰۰ میلی متر (۵٫۹ تا ۲۳٫۶ اینچ)

± ۳ میلی متر (۰٫۱۲ اینچ) برای اندازه های بیش از ۶۰۰ میلی متر (۲۳٫۶ اینچ).

برخی از فرمت ها ممکن است طول و عرض متفاوتی داشته باشند. بنابراین، برای ورق A5، انحراف ۲± میلی متر در امتداد ضلع بلند ۲۱۰ میلی متر و انحراف ۱٫۵ ± میلی متر در امتداد ضلع کوتاه ۱۴۸ میلی متر مجاز است.

اندازه کاغذ برای چاپ

فرمت SRA3 به عنوان استاندارد برای چاپ دیجیتال

برای اکثر MFP های بزرگ و هم چنین پلاترها، حداکثر فرمت چاپ ۳۲۰×۴۵۰ میلی متر است. در واقع، این نیز قالب سیستم “A” است.

استفاده از اندازه های مختلف کاغذ

هر اندازه کاغذ چاپگر کاربردی خاص خود را دارد. در این جا لیستی از انواع محصولات چاپی که معمولاً در یک فرمت چاپ می شوند آورده شده است:

A0، A1: نقاشی و پوستر

A2، A3: نقشه ها، نمودار، جداول

A4: اسناد اداری، مجلات، کاتالوگ ها.

A5: دفترچه یادداشت و کتابچه تبلیغاتی

A6: بروشور و کارت پستال

البته، این یک تقسیم نسبتاً دلخواه است، اما با توجه به سهولت استفاده، با تجربه چندین ساله دیکته شده است. به طور خاص، مجله با فرمت A4 به شما امکان می دهد اطلاعات متنی را در فونتی با اندازه راحت برای خواندن چاپ کنید و تصاویر بصری در اختیار مشتری قرار دهید. بنابراین، اگر عمدتا اسناد اداری را چاپ می کنید، یک کاغذ A4 برای شرکت شما کافی خواهد بود. هم چنین کاغذ A3 در حال استفاده روزافزون در تجارت و دانشگاه است و حتی طراحان گرافیک و علاقه مندان به فتوشاپ از این اندازه استفاده می کنند. کاغذ اداری A3 دارای پارامترهای ۲۹۷ میلی متر در ۴۲۰ میلی متر است. بسیاری آن را برای ارائه ها، نمودارها یا بزرگنمایی ها مفید می دانند. می‌توان از آن برای ارتباطات حرفه‌ای در یک شرکت یا مدرسه استفاده کرد، زیرا به فونت‌ های بزرگ‌تر اجازه می‌دهد تا داده‌ ها راحت ‌تر خوانده شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.