لوله مقوایی چیست

لوله مقوایی چیست ؟

لوله مقوایی چیست و چه کاربرد هایی دارد

همه روزه استفاده از لوله مقوایی را در زندگی روزمره مان تجربه می‌کنیم اما دریغ از اینکه بدانیم به راستی آنها چیست یا اینکه این لوله از چه متریال و موادی ساخته شده است و چه استفاده‌ای دارد. با این لوله‌ ها بارها سر و کار داشته و بسیاری از افراد در تجارت خود برای ارسال کالا و یا حتی محصولات از آنها بهره می‌برند. اما در این محتوا تلاش کرده‌ایم تا در مورد این نوع لوله اطلاعات مفید و مختصر را به شما ارائه دهیم و فرصت را غنیمت شمرده و ما را همراهی نمایید.

تعریف لوله مقوایی

شاید شما هم با دیدن این نوع لوله‌ها سوال در ذهنتان ایجاد شود که اصلاً جنس آنها از چیست؟ لوله‌ های مقوایی به لوله‌ هایی گفته می‌شوند که از الیاف خمیر کاغذ به وجود می‌آیند. در بسیاری موارد حتی آنها از خمیر چوب هم تولید می‌گردند. از نظر ظاهری آنها به صورت یک استوانه بوده که داخل این استوانه خالی می‌باشد. ضخامت لوله‌ها هم متفاوت است، یعنی بسته به نظر مصرف کنندگان آنها را در ضخامت‌ های متعددی تولید می‌کنند. البته اگر قرار بر این باشد که ضخامت لوله‌ها بیشتر باشد، میزان و مقدار لایه‌های خمیری کاغذ هم بیشتر خواهد بود. اصولاً برای ذخیره کردن و یا پیچیدن محصولات به دور آن‌ها از این لوله‌ها استفاده می‌گردد.

نحوه تولید لوله‌های مقوایی

تولید کنندگان لوله‌ های مقوایی آنها را طی یک فرآیند خاص و منحصر به فردی را تولید می‌کنند. البته به جز عملیات تولید کننده متریال به کار رفته هم نقش بسیار بالایی در استحکام آنها دارد. در وهله اول باید گفت لوله‌های مقوایی از یکسری لایه‌های کاغذی و چسب‌های مخصوصی به وجود می‌آنید. این کاغذها در کارخانه‌ های بزرگ کاغذ سازی تولید شده سپس به کارخانه مقوا سازی آورده می‌شوند. سپس دستگاه‌ های ویژه‌ای این کاغذها را به یکسری رول‌ های کوچک تبدیل می‌نمایند و بعد از اینکه برش خوردند، به صورت اتوماتیک آنها را به دور شافتی می‌پیچند. در آخر هم برای این که کاغذها به هم بچسبند و یک لوله مقوایی به وجود بیاورند، بهتر است که از چسب‌ های مخصوص استفاده گردد.

لوله مقوایی چیست

اقسام متعدد لوله مقوایی از نظر ظاهری

لوله‌ های مقوایی به وجود آمده در شکل و ظاهر های گوناگونی تولید می‌شوند که هر کدام از آنها دارای کارایی خاصی می‌باشند. در ادامه به صورت مختصر به این لوله‌ها اشاره می‌کنیم.

لوله مقوایی دایره‌ای کلاسیک

شاید از نظر بسیاری از افراد که این شکل از لوله مقوایی را دیده‌اند، یک لوله بی‌مصرف بوده و یا حتی بلا استفاده باشد، در حالی که چنین نیست. اگر شما قصد ساخت یک هدیه زیبا را دارید یا قصد بسته بندی محصولات خیلی حساس را دارید، این نوع لوله مقوایی خیلی مفید و کارآمد می‌باشد. زیرا بسته‌های شما را حتی شیک‌تر جلوه می‌نماید.

لوله مقوایی مثلثی

به نوعی دیگر از این لوله‌ها که توسط تولید کننده لوله مقوایی هم بسیار مورد تایید قرار گرفته، لوله مقوایی مثلثی می‌گویند. لوله‌ های مقوایی مثلثی اصولاً صاف بوده و بیشتر برای اینکه بتوان مطلبی را معرفی کرد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزیت‌ های آن می توان به عدم اشتغال فضا و همچنین غلت نخوردن آن اشاره نمود. به خاطر وجود همین مزیت‌ها بسیار مورد مصرف و توجه افراد قرار گرفته است.

لوله‌ های مقوایی تلسکوپی

شاید به دلیل شباهت ظاهری آن به لوله‌ های تلسکوپی آن را به این نام خوانده‌اند اما به هر دلیلی که باشد، این لوله از طول‌ های متغیر و متفاوت تشکیل شده است که چند بار مورد استفاده هستند. یعنی به اصطلاح عامه چند بار مصرف می‌باشد. به دلیل متغیر بودن طول لوله‌ های مقوایی تلسکوپی برای ارسال مواد و محصولات مختلف مورد توجه هستند.

شرکت پویا طاب میهن

کاربرد لوله‌ های مقوایی

استفاده و بکارگیری از لوله‌ های مقوایی به امروز و دیروز بر نمی‌گردد، بلکه سالیان سال است که این ابزار مفید در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. در ادامه مطلب به چند مورد از کاربرد های مهم آن اشاره خواهیم کرد.

  • اولین استفاده در بسته بندی محصولات بهداشتی همانند دستمال‌های توالت می‌باشد که برای همه افراد واضح و مشخص است.
  • دومین مورد کاربرد که بارها به وضوح دیده‌اید، کارخانه‌های پارچه بافی برای پیچاندن پارچه یا نخ‌ ها به دور این لوله‌ های مقوایی می باشد.
  • سومین مورد استفاده هم می‌توان به صنعت ساخت بنر اشاره کرد که بنرهای چاپ شده و یا همان نوارهای پرینتر را به دور مقوا می‌پیچانند.
  • چهارمین کاربرد بسته بندی و تزیین وسایل یا محصولات گران قیمت و لوکس می‌باشد. مانند عطرها، لوازم آرایش و هدیه‌ های مختلف برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آنها است. از دیگر موارد استفاده می‌توان در پست صنعت چاپ تولید دستمال کاغذی صنعت نخ و غیره اشاره نمود.

مزیت‌ های لوله مقوایی از نظر تولید کنندگان لوله‌ های مقوایی

لوله‌ها در متریال فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند، اما لوله‌ های مقوایی نسبت به دیگر لوله‌ها دارای مزایای متعددی هستند. در ادامه به این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • لوله‌ های مقوایی از وزن کمتر و قیمت مناسب‌ تری نسبت به لوله‌ های فلزی و پلاستیکی برخوردار می‌باشند.
  • وضعیت بعدی که می‌توان برای آن عنوان نمونه فرایند تولید آن عنوان نمود. در واقع این لوله‌ها تحت یک فرایند خیلی ساده و معمولی تولید می‌گردند.
  • یکی دیگر از ویژگی‌ های بارز و مخصوص آن توانایی چاپ هر گونه عکس و نوشته روی آنها می‌باشد.
  • لوله‌ های مقوایی به راحتی قابل بازیافت هستند و هیچ خطری برای محیط زیست نخواهند داشت.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.