لوله مقوایی مارپیچی چه مزایایی نسبت به لوله مقوایی موازی دارد؟

لوله مقوایی مارپیچی چه مزایایی نسبت به لوله مقوایی موازی دارد؟

لوله مقوایی مارپیچی چه مزایایی نسبت به لوله مقوایی موازی دارد؟

لوله های مقوایی مارپیچی و موازی استوانه‌ هایی ساخته شده از چندین کاغذ می ‌باشند که از آن ها برای بسته‌ بندی کردن محصولات زیادی استفاده می ‌کنند. از آن جایی که این عناصر کاربرد های فراوانی دارند، بهتر است در انتخاب مواد اولیه آن ها دقت نمایید. هر چه تعداد کاغذ های پیچیده شده دور محور مرکزی این لوله ‌ها بیشتر باشد، ضخامت استوانه تولیدی نیز بیشتر و در نتیجه مقاوم‌ تر خواهد بود.

علاوه بر آن نوع چسبی که توسط آن کاغذ ها به هم دیگر متصل می ‌شوند نیز می ‌تواند در کیفیت محصول نهایی نقش بسزایی داشته باشد. بعد از تولید روی این لوله ها آزمایشاتی برای کنترل کیفیتشان انجام می شود، تا مقوا های نا مرغوب را جدا سازی کرده و آن ها را دور بریزند. من با نوشتن این مقاله قصد دارم، به بررسی مزیت‌ های مقوا های مارپیچی نسبت به استوانه های ‌های موازی بپردازم. برای تهیه لوله بوبین کاغذی و انواع مقوا می ‌توانید به شرکت پویا طاب مراجعه کنید.

منظور از لوله مقوایی مارپیچی چیست؟

در فرایند تولید مقوا های استوانه ‌ای از دو روش استفاده می ‌کنند. که یکی از آن ها منجر به تولید لوله‌ های مقوایی مارپیچی می ‌شود. در این روش دستگاه‌ های مخصوصی کاغذ ها را به ابعاد مشخص برش می‌ دهند و سپس این کاغذ ها حول یک محور مرکزی به صورت مورب توسط یک غلطک چسب زن به هم دیگر متصل می‌ شوند و یک رول کاغذی را به وجود می ‌آورند که به آن لوله مقوایی مارپیچی می گویند.

تعداد کاغذ هایی که برای ساخت این محصولات به کار می ‌روند، زیاد است و این باعث شده که از نظر ضخامت و مقاومت پایداری آن ها نیز بالا باشد و برای حمل و نقل وسایل مختلف بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که تحمل آن ها در مقابل فشار و خمیدگی زیاد است.

لوله مقوایی چیست

آشنایی با لوله مقوایی موازی

یک روش دیگر در هنگام تولید لوله های مقوایی این است که زمان چسباندن کاغذ ها به دور محور مرکزی آن ها را به صورت موازی با هم می ‌چسبانند که لوله ‌های نهایی تولید شده را در این روش لوله های مقوایی موازی می ‌نامند. تعداد کاغذ هایی که در تولید این مدل استوانه‌ ها به کار می ‌روند از مدل مارپیچی بسیار کم تر است و این باعث شده، تا مقاومت آن ها نیز کم تر از آن ها باشد. در نتیجه در اسباب کشی ها برای بسته ‌بندی وسایل سبک این مدل لوله‌ ها را انتخاب می کنند.

معرفی مزایای استفاده از لوله های مقوایی مارپیچی نسبت به مدل‌ های موازی

_ لوله ‌های مقوایی مارپیچی همان طور که ذکر کردم، ضخامت زیادی نسبت به مدل‌ های موازی دارند و این مسئله باعث شده، تا در مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار بگیرند. چرا که مقاومتشان در مقایسه با استوانه ‌های موازی بیشتر است. علاوه بر آن به دلیل استحکام بالای این نوع لوله‌ ها می ‌توان در هر سایزی آن ها را سفارش داد.

_ یکی دیگر از مزیت ‌های لوله های مقوایی مارپیچی، قابلیت چاپ عکس بر روی آن ها می باشد. طرح‌ های برجسته  و رنگا رنگ چاپ شده بر روی این مدل لوله‌ ها آن ها را برای نگه داری از لوازم آرایشی- بهداشتی، مواد غذایی مثل: چیپس و پاپ کورن قابل استفاده کرده است.

_ در مرحله ی نهایی ساخت استوانه ‌های مارپیچی یک پوشش ضد آب در لایه آخر استفاده می ‌شود. به همین خاطر در صنایع گرافیک و عکاسی این لوله‌ ها زیاد به کار می روند. زیرا لایه محافظتی چسبانده شده در اطراف آن ها از نفوذ رطوبت، نور خورشید و نشستن گرد و غبار بر روی آن ها می ‌تواند جلوگیری کند. که این برای تولید فیلم عکاسی در صنعت پزشکی و گرافیک بسیار گزینه مناسبی است.

_ همان طور که قبلا ذکر کردم، در طراحی و ساخت این مدل لوله‌ ها تعداد زیادی کاغذ به کار رفته شده که ضخامت و مقاومت آن را بالا برده اند. به خاطر نحوه ساخت این مدل لوله ‌ها از آن ها در صنایع بسته‌ بندی انواع مواد سبک و سنگین استفاده می‌ کنند. مورب قرار گرفتن لایه ‌های کاغذ در ساخت مقواهای مارپیچی باعث محکم ‌تر شدن دیواره ی آن ها و کم تر آسیب دیدنشان شده است.

مزیت استفاده از لوله مقوایی مارپیچی در صنعت نساجی

در صنایع نساجی برای جلوگیری از چروک شدن پارچه از لوله های مقوایی مارپیچی به عنوان یک نگه دارنده مرکزی استفاده می‌ کنند. این لوله‌ ها به خاطر نحوه ی تولید شان راحت ‌تر به هر سایزی تبدیل می ‌شوند و در مقابل فشار مقاومت بالایی دارند. در نتیجه به راحتی می‌ توان پارچه ‌ها را به صورت رولی اطراف آن ها در آورد.

استفاده از لوله های مقوایی مارپیچی در صنایع کاغذ سازی چه مزیتی دارند؟

همان طور که اشاره کردم لوله مقوایی اگر مواد خامشان با کیفیت انتخاب شود، مقاومتشان بالا می ‌رود. در ساخت مدل ‌های مارپیچی نیز از مواد با کیفیتی استفاده می ‌شود که این باعث شده به عنوان یک هسته مرکزی در ساخت کاغذ، مقوا، روزنامه و غیره زیاد مورد استفاده قرار بگیرند. این مدل لوله‌ ها به خاطر مرغوب بودنشان در مقابل خم شدن و نفوذ رطوبت نسبت به مدل‌ های موازی پایداری بیشتری از خود نشان می‌ دهند.

تولید انواع دوک

نتیجه گیری

استوانه های مارپیچی همان طور که با خواندن این محتوا متوجه شدید دارای مزایای بسیار زیادی نسبت به لوله های موازی هستند. چرا که در تولید آن ها دقت بیشتری می ‌شود و از مواد اولیه با کیفیت ‌تری در آن ها استفاده می‌ کنند. علاوه بر آن نحوه ی متصل شدن کاغذ ها در ساخت لوله های مقوایی مارپیچی باعث شده، تا برش خوردنشان راحت تر صورت بگیرد و دیواره ی محکم تری داشته باشند.

برای کم تر آسیب دیدن این نوع مقوا ها بهتر است آن ها را در شرایطی نگه داری کنید که به صورت عمودی کنار هم دیگر قرار بگیرند، تا به دیواره آن ها فشار کم تری وارد شود. علاوه بر آن محیط مورد نظر بایستی کاملاً خشک و بدون رطوبت باشد تا بافت آن ها سست نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.