اهمیت رنگ در بسته ‌بندی

اهمیت رنگ در بسته ‌بندی

اهمیت رنگ در بسته ‌بندی

یکی از مهم ترین معیار ها در بسته‌ بندی کارتن اصفهان رنگ آن است که تاثیر بسیار زیادی بر روی جذب مشتری و فروش آن دارد. رنگ یک بسته ‌بندی پیام تولید کننده‌ی محصول را به مشتری می‌رساند. در علم روانشناسی رنگ‌ها هر رنگی چند خصوصیت مشخص دارد که بعدتر راجب آن توضیح خواهیم داد، اما نکته‌ی دیگر این است که پیغام یک رنگ در محصولی خاص با محصول خاص دیگر می‌تواند متفاوت باشد پس ضمن توجه به ویژگی‌های رنگ باید به نوع محصول که از کدام نوع کارتن لمینتی ، کارتن ۳ لایه و کارتن ۵ لایه  نیز توجه بسیار شود.

یازده رنگ پر کاربرد در بسته بندی عبارتند از:

  • قرمز که نشان قدرت، هیجان، عمل و انرژی است.
  • آبی به عنوان رنگی که حس اعتماد، صداقت و یکپارچگی را منتقل می‌کند به کار می‌رود.
  • صورتی همیشه حس زنانه بودن را القا می‌کند و امید، راحتی، گرمی و حرارت نیز از ویژگی‌های دیگر آن هستند.
  • زرد نمادی از توانایی و اطمینان در تولید، خلاقیت و خوش بینی است.
  • نارنجی نیز نمادی از اطمینان، انرژی، اجتماعی و برونگرا بودن و رنگی سرگرم کننده است.
  • سبز همیشه به عنوان رنگی که نماد طبیعت و سلامت است شناخته شده و حس امنیت، تعادل و حسن نیت را القا می‌کند.
  • طلایی رنگ پرکاربرد دیگری است که به عنوان نشان قدرت و ثروت، کیفیت و ظرافت و لوکس بودن کالا به کار می‌رود.
  • قهوه‌ای نیز به عنوان نمادی از طبیعت و همبستگی، آرامش و بلوغ کاربرد زیادی دارد.
  • بنفش که حس ایده‌آل بودن و داشتن حق امتیاز را منتقل کرده و نمادی از خیال پردازی است.
  • سفید برای انتقال حس سادگی، آغازی نو و پاکیزگی به کار می‌رود.
  • رنگ مشکی برای نشان دادن حس قدرت، نفوذ، کنترل و باکلاسی استفاده می‌شود.

نکات کاربرد رنگ‌ها:

استفاده از رنگ ها نمی‌تواند بر حسب سلیقه انجام شود و تناژ رنگ مورد استفاده می‌تواند گویای خیلی چیزها باشد. برای مثال در کاربرد رنگ آبی باید دقت شود که ضمن مناسب بودن برای هر دو جنسیت آقا و خانم و محافظه کارانه بودن و خنثی بودن آن، این رنگ می‌تواند برای مخاطب خسته کننده باشد و همچنین مناسب بازار کودکان و نوجوانان نیست. استفاده از رنگ آبی پررنگ حرفه‌ای‌ تر است. قرمز تیره نیز حرفه‌ای‌ تر و لوکس تر است و مصرف کننده‌ ها برای محصولاتی با رنگ قرمز تیره حاضرند مبلغ بیشتری را نسب به رنگ قرمز روشن پرداخت کنند.

رنگ زرد مناسب برای بازار کودک و نوجوان است اما به لحاظ ترکیب رنگی در بسته‌بندی عضو رنگ‌های پر ریسک به حساب می‌آید. رنگ قهوه‌ای در بسته‌بندی محصولی مانند شکلات می‌تواند نشان از طبیعی بودن و آسایش داشته باشد اما در محصولی مانند کت و شلوار نشان از اقتدار است پس باید به نوع محصول نیز توجه شود. رنگ مشکی محصول شمارا رمزآلود و گران‌تر نشان می‌دهد و تریک آن با نقره‌ای یا طلایی می‌تواند بسیار حرفه‌ای، لوکس و جذاب باشد اما در ترکیب آن با رنگ قرمز باید محافظه کارانه عمل کرد زیرا این ترکیب گاهی نشان از جنسی بودن و یا بزرگسالانه بودن محصول است. رنگ سفید بسیار مناسب برای ترکیب با رنگ‌های دیگر می‌باشد و ترکیب آن با یک یا دو رنگ دیگر نشان از درجه یک بودن محصول دارد و سادگی و منزلت را به خوبی می‌تواند نشان دهد. بسیار توجه داشته باشید که درخشندگی رنگ ها از اهمیت آن‌ها کم می‌کند و بهتر است از بسته‌بندی و رنگ‌های درخشان و براق استفاده نکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.